NewsletterFacebook

Najlepsze polskie 30tki – zestaw II

Więzi

reżyseria: Zofia Kowalewska
scenariusz: Zofia Kowalewska
zdjęcia: Weronika Bilska
bohaterowie: Barbara i Zdzisław Torhan
czas trwania: 18 min.

Barbara i Zdzisław są małżeństwem z 45-letnim stażem. Osiem lat temu Zdzisław zostawił Barbarę i zamieszkał z kochanką. Niedawno zdecydował się wrócić do żony. Barbara przyjęła go z powrotem. Powrót do wspólnego życia w jednym mieszkaniu okazuje się jednak dla małżeństwa trudny. Zdzisław proponuje zorganizowanie jubileuszu ich związku.

Zofia Kowalewska, dziś studentka Łódzkiej Szkoły Filmowej, będąc w klasie maturalnej nakręciła film o swoich dziadkach. A następnie… trafiła z nim do ramówki festiwalu w Sundance, została nagrodzona na prestiżowej IDFIE, a przede wszystkim – wylądowała na oscarowej shortliście. W Więziach młoda reżyserka przygląda się swoim bohaterom z czułością i uwagą, które zostały dostrzeżone i docenione na całym świecie. Na rodzimym podwórku Więzi zgarnęły nagrody m.in. na Krakowskim Festiwalu Filmowym oraz na T-Mobile Nowe Horyzonty.

 

Nazywam się Julita

reżyseria: Filip Dzierżawski
scenariusz: Filip Dzierżawski, Piotr Borkowski
zdjęcia: Adam Palenta
obsada: Marta Ścisłowicz, Aleksandra Konieczna, Janusz Chabior, Przemysław Bluszcz
czas trwania: 28 min.

Nękana poczuciem winy matka nie chce spotkać się z córką. Nie widziały się od dziesięciu lat. Julita pod pretekstem wchodzi do więzienia, żeby się z nią skonfrontować i rozliczyć trudną przeszłość.

Za swój debiutancki dokument muzyczny Miłość Filip Dzierżawski odebrał Złotego Lajkonika oraz Nagrodę Publiczności na Krakowskim Festiwalu Filmowym, zachwycił również widzów festiwalu w Gdyni. Nazywam się Julita, jego krótkometrażowa fabuła, to prawdziwy popis aktorski duetu Marty Ścisłowicz i laureatki Złotych Lwów Aleksandry Koniecznej, którym wtórują Janusz Chabior i Przemysław Bluszcz. Film zainspirowany jest prawdziwą historią, a jego realizm podkreślają znakomite zdjęcia Adama Palenty, wielokrotnie nagradzanego operatora znanego m.in. z filmów Kuby Czekaja (Baby Bump, Królewicz Olch) czy Opery o Polsce Adama Stasika.  


Baraż

reżyseria: Tomasz Gąssowski
scenariusz: Tomasz Gąssowski
zdjęcia: Rafał Leszczyński
muzyka:  Tomasz Gąssowski
obsada: Jacek Borusiński, Oliwier Kozłowski, Martyna Żyźniewska-Budrewicz
czas trwania: 30 min.

Mieszkający pod Warszawą 38-letni Zyga próbuje wyjaśniać Witkowi na czym polegają rządzące światem zasady. Sam nie zawsze się do nich stosuje, co nie uchodzi uwadze bystrego synka.

Baraż, opowieść o złożonej i pełnej miłości relacji ojca i syna, to debiutancki film Tomasza Gąssowskiego, który przyniósł mu nagrodę dla najlepszego krótkiego filmu aktorskiego na 32. Warszawskim Festiwalu Filmowym. Scenarzysta i reżyser Barażu jest znany szerszej publiczności jako kompozytor wielokrotnie nagradzanej muzyki do filmów Andrzeja Jakimowskiego: Zmruż oczy, Sztuczki, Imagine oraz najnowszego Pewnego razu w listopadzie. Baraż zdobył już wiele nagród, m.in. na prestiżowym Europejskim Festiwalu Krótkiego Filmu w Breście we Francji, festiwalu Transatlantyk i na Dwóch Brzegach.


Ja i mój tata

reżyseria: Alek Pietrzak
scenariusz: Alek Pietrzak, Mateusz Pastewka
zdjęcia: Mateusz Pastewka
muzyka: Łukasz Targosz
obsada: Łukasz Simlat, Krzysztof Kowalewski, Agnieszka Żulewska, Tomasz Sapryk
czas trwania: 30 min.

Dawid opiekuje się swoim ojcem Edwardem, który ma pogłębiającą się chorobę Alzheimera. Syn chce poznać i zbliżyć się do swojego ojca, którego z każdym dniem zostaje coraz mniej.

Film Alka Pietrzaka oczarował publiczność najważniejszych festiwali w Polsce: m.in. festiwalu w Gdyni, Transatlantyku, Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz Festiwalu Młodzi i Film. Nic dziwnego – tej ciepłej i wzruszającej historii ze wspaniałymi rolami Łukasza Simlata i Krzysztofa Kowalewskiego akompaniuje muzyka Łukasza Targosza, jednego z najpopularniejszych polskich kompozytorów, nagrodzonego za ścieżkę dźwiękową do serialu Wataha oraz Listów do M. Produkcję wsparło zaś Aurum Film, stojące za Ostatnią rodziną Jana P. Matuszyńskiego.