NewsletterFacebook

Obrazy świata i zapis wojny

Tytuł oryginalny: 

Bilder der Welt und Inschrift des Krieges

W swoim dokumencie, złożonym ze „znalezionych” (już istniejących) obrazów (found footage), Farocki rozważa sam problem dokumentowania, tworzenia obrazów, ich oglądania (interpretowania, dostrzegania) oraz społecznej roli, którą spełniają (czy też którą mogłyby lub powinny spełniać). Punktem wyjścia do tej refleksji jest historia kilku obrazów: fotografii lotniczych z czasów II wojny światowej, używanych przez brytyjskich pilotów do namierzenia celów bombardowań na Śląsku. Tym, co było doskonale na nich widoczne (a zarazem nieinteresujące, a więc niedostrzegalne dla ówczesnych, wojskowych odbiorców) jest znajdujący się nieopodal obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau. Na powiększonych zdjęciach baraki, komory gazowe, a nawet ciężarówki przewożące Cyklon-B są zidentyfikowane i dokładnie zaznaczone. Mimo to nic wówczas nie zrobiono, aby uwolnić więźniów obozu. Ponad 30 lat od momentu zrobienia zdjęć, stały się one przedmiotem intensywnych badań CIA. Na ich podstawie potwierdzano wiarygodność zeznań świadków obozowego piekła. Historia tych zdjęć stała się głównym motywem filmu „Obrazy świata i zapis wojny”, metaforycznego filmowego eseju o fotograficznej rzeczywistości.

Pokaz odbywa się w ramach Akademii Dokumentalnej - Oblicza sztuki.

Gatunek: 
dokument / wojenny / niemy
Kraj produkcji: 
RFN
Rok produkcji: 
1989
Czas trwania: 
75 min
Reżyseria: 
Harun Farocki
Scenariusz: 
Harun Farocki
Premiera zagraniczna: 
21 luty 1989