NewsletterFacebook

14. MDAG: Kod czarny

Black Code

Spojrzenie na wolność słowa i niezależność mediów w dobie ponowoczesności i permanentnej inwigilacji. Twórcy zabierają nas w podróż dookoła świata: od USA i Szwecji, przez Brazylię, aż po Tybet, Pakistan, Etiopię i Syrię, przyglądając się, jak  na całym świecie rządy i wielkie korporacje inwigilują i wykorzystują coraz nowocześniejsze technologie do śledzenia obywateli i manipulowania rzekomo niezależnymi mediami, umożliwiając sobie tym samym prowadzenie faktycznej polityki w zaciszu gabinetów.

Film śledzi grupy niezależnych dziennikarzy, jak na przykład brazylijski kolektyw Midia Ninja czy telewizje nadające informacje prosto z pierwszej linii frontu, by pokazać, jak nowe technologie umożliwiły ludziom śledzenie faktów i skutków decyzji zamkniętych w gabinetach polityków i biznesmenów. Prezentuje na konkretnych przykładach, jak duże stacje telewizyjne i gazety ulegają politycznym manipulacjom, biorąc bezrefleksyjnie stronę silniejszego – rządu, dużej korporacji – kosztem pokrzywdzonych. Twórcy filmu pokazując wydarzenia z najróżniejszych zakątków świata ukazują powszechność występowania problemów, na jakie napotykają niezależni dziennikarze na całym świecie, które okazują się zaskakująco podobne bez względu na to, czy mamy do czynienia z reporterem wojennym z ostrzeliwanej Syrii, z dokumentującymi uliczne protesty młodymi aktywistami z Rio de Janeiro czy z tybetańskim mnichem mającym kilkanaście telefonów i świadomym tego, że każdy z nich może być na podsłuchu. Filmowcy przyglądają się sprawom międzynarodowego cyberszpiegostwa, inwigilowania społeczeństw przez rządzących, wykorzystywania mediów społecznościowych do podglądania, a w ekstremalnych przykładach także do śledzenia i zabijania ludzi.

Film w bardzo ciekawy sposób ukazuje świat jako globalną wioskę. Dokumentuje, jak powszechna dostępność internetu wpływa na wolność słowa i kwestie związane z prywatnością. Demaskuje inwigilację i próby manipulowania ludzkim życiem przez władzę także w tych krajach, które zwykliśmy postrzegać jako oazy wolności.

Gatunek: 
dokument
Kraj produkcji: 
Kanada
Rok produkcji: 
2016
Czas trwania: 
90 min
Reżyseria: 
Nicholas de Pencier