NewsletterFacebook

14. MDAG: Podcięte kwiaty, zielone liście

Fallen Flowers, Thick Leaves

Powoli zmieniające się obrazy, niespiesznie snute historie oraz chłód narracji oddają stan, w którym jeszcze do niedawna znajdowało się chińskie społeczeństwo. Seksualność była w nim zamrożona, skryta pod grubą warstwą lodu, a teraz – pod wpływem zachodnich nowinek, romantycznych lektur, ruchu feministycznego i ekonomicznego wzrostu – zaczyna topić śniegi i otwierać się na świat.

Hongli jest seksuolożką w Pekinie. Przychodzą do niej kobiety w każdym wieku i, choć ich historie bywają bardzo różne, łączy je jedno: wszystkie walczą z oczekiwaniami konserwatywnego chińskiego społeczeństwa. Na przykład 50-letnia Xiao po śmierci męża pragnie ułożyć sobie życie na nowo, a 32-letnia Wen-wen jest atrakcyjną, odnoszącą sukcesy pisarką singielką, ale jest postrzegana jako towar drugiej kategorii – tzw. „resztki po obiedzie”. Określenie to stosowane jest wobec pracujących zawodowo kobiet z wielkich miast, które przed trzydziestką nie stanęły jeszcze na ślubnym kobiercu. W 2007 roku chińskie ministerstwo edukacji oficjalnie dodało ten termin do swojego słownika. Jak na ironię, samotnych mężczyzn w Chinach nie brakuje – polityka jednego dziecka doprowadziła do ogromnej dysproporcji między płciami. W Chinach jeśli kobieta nie znajdzie partnera przed trzydziestką, przegapiła swoją szansę. Jej rodzice bardzo się jej wstydzą. Co zrobili nie tak? Pekin może i wygląda na nowoczesne miasto, ale tradycyjne obyczaje, które dotyczą kobiet w każdym wieku i z każdej grupy społecznej są bardzo staroświeckie.

Ne tylko młode, wykształcone i dobrze zarabiające Chinki, jak Wen-wen, nie zgadzają się już na tradycyjny podział ról w chińskiej rodzinie. Również te ze starszego pokolenia, jak Xiao, zaczynają dostrzegać braki edukacji seksualnej, cenę zależności oraz potrzebę własnej przyjemności. Zanim rewolucja seksualna zatriumfuje w Państwie Środka edukatorka seksualna Hongli Zhen pokazuje inne sposoby czerpania przyjemności.

W filmie kobiety swobodnie opowiadają, o tym jak to jest być żoną mężczyzny, którego się nie kocha, jak to jest być lesbijką i szukać akceptacji, o raczkującym feminizmie, oraz o tych, które – w akcie desperacji i ze wstydu z powodu nieudanego życia osobistego – decydują się wstąpić do zakonu. Do jakiego stopnia przestarzałe tradycje, Rewolucja Kulturalna oraz nowoczesna ekonomia wpływają na społeczny status współczesnych chińskich kobiet?

Gatunek: 
dokument
Kraj produkcji: 
Holandia / Niemcy
Rok produkcji: 
2016
Czas trwania: 
86 min
Reżyseria: 
Laetitia Schoofs