NewsletterFacebook

JachtFilm Blok 3

Opisy filmów Blok 3

 

Ginące żagle
Antigua / 2015 / 88 minut



Piaszczyste plaże, błękitna woda oraz ciepły klimat karaibskich wysepek w archipelagu Małych Antyli w rejonie Grenadyn przyciągają co roku tysiące turystów. Mała grupa wysepek Antyli Mniejszych to także miejsce, gdzie prze wiele lat była żywa tradycja budowania łodzi żaglowych. Była ona decydująca dla przetrwania lokalnych społeczności i ich rozwoju – tak bardzo związanego z tym co daje otaczające morze i dająca możliwości handlu z innymi wyspami.

Był to rejon znany ze szkutnictwa, i manualnych zdolności mieszkańców tych wysepek. Od dawna nikt już nie wykorzystuje łodzi żaglowych do prowadzenia działalności handlowej pomiędzy wyspami, szkutnictwo praktycznie przestało funkcjonować. Umiejętność budowania łodzi zanika.

Pomiędzy setkami większych i mniejszych wysp położona jest maleńka wyspa Carriacou. Mieszka na niej Alwyn Noe. Jest jednym z ostatnich szkutników, praktykujących tradycyjne szkutnictwo, jakie przyszło na te wyspy wraz ze szkockimi osadnikami w XVIII wieku. Alwin dobiega 70-tki, nie ma klientów na budowane przez niego łodzie. Jakby podsumowując swoje życie postanawia zbudować jeszcze jedną łódź, majac nadzieję, że zainspirowani budową synowie będą kontynuować rodzinną tradycję.

Film dokumentuje pracę Alwina przez okres 3 lat. Od chwili wycięcia drzew w lesie do dnia tradycyjnego chrztu łodzi nad brzegiem Oceanu. Alwin próbuje zaklinać otaczający świat. Buduje łódź z wielką nadzieją, że ta budowa rozpocznie nowy etap w świetności tego rzemiosła na wyspie, da pracę rodzinie. Dlatego też stara się zdążyć ze swoją ostatnią łodzią na coroczne regaty Antigua Classic…

 

 

Podsumowanie 10 lat festiwalu

 

 

Niedzielny żeglarz
Meksyk & Kanada / 2016 / 74 minuty


Bohaterem filmu jest Ramon Carlin, meksykański biznesmen i żeglarz amator, który zasłynął zwycięstwem w pierwszej edycji okołoziemskich regat Whitbread.

W 1972 roku ogłoszono w Anglii organizację pierwszych załogowych regat na okołoziemskiej trasie. Do rywalizacji zaproszono najlepszych żeglarzy. Sponsorem imprezy została firma Whitbread, producent piwa, a wyścig nazwano The Whitbread Round the World Yacht Race (dziś regaty odbywają się pod nazwą Volvo Ocean Race i należą do najważniejszych wydarzeń żeglarskiego świata).

Do pierwszej edycji zgłoszono 17 jachtów z 17 krajów. Poza Brytyjczykami, którzy potraktowali swój udział niezwykle ambicjonalnie, do regat zgłosił się także m.in. utytułowany Francuz Eric Tabarly, który przygotował jacht „Pen Duick VI”. Wystartowały także dwa polskie jachty – „Copernicus”i „Otago”.

Zgłoszone ekipy prezentowały różny poziom wyszkolenia żeglarskiego. Na liście startowej znaleźli się także Meksykanie – załoga jachtu „Sayula II” dowodzona przez Ramona Carlina, pięćdziesięcioletniego biznesmena bez większego doświadczenia żeglarskiego. Poza kilkoma żeglarzami Carlin zabrał na pokład żonę, syna, kuzynów i przyjaciół. Egzotyczna ekipa w sombrerach szybko stała się obiektem żartów brytyjskiej prasy. Niektóre gazety pisały nawet o leniwych Meksykanach popijających tequilę…

Ramon nie wiedział na czym polegają regaty dookoła świata i jak się do nich przygotować. Ale był bardzo entuzjastycznie nastawiony do tego wyzwania i niecierpliwie czekał na wielką przygodę.

W 2013 roku meksykański prawnik, Bernardo Arsuaga odwiedził muzeum regat Volvo Ocean Race w Alicante w Hiszpanii. Wśród wielu fotografii dokumentujących historię wyścigu zobaczył zdjęcie pokazujące mężczyznę w meksykańskim sombrero. Postanowił poznać jego historię. Im bardziej się w nią zagłębiał, tym mocniej fascynowała go postać Ramona Carlina. Postanowił przypomnieć jego losy i zrobić film.