NewsletterFacebook

MDAG: Efekt YouTube’a

The YouTube Effect

Historia YouTube’a jest zarówno inspiracją, jak i przestrogą. Założony w 2005 roku przez trzech młodych informatyków: Chada Hurleya, Steve'a Chena i Jaweda Karima z PayPal Holdings, szybko stał się jedną z najpotężniejszych internetowych platform. Początkowo odwiedzało go dziennie 8 milionów użytkowników – dziś już 2,6 miliarda. Pierwszym filmem, który osiągnął pułap miliona wyświetleń była reklama firmy Nike z udziałem piłkarza Ronaldinho w 2005 roku. To przesądziło o sukcesie platformy. YouTube otrzymał dofinansowanie ze wspierającej startupy firmy Sequoia Capital, a w 2006 roku został kupiony przez Google’a. Obecnie jest drugą – po Google właśnie – najpopularniejszą witryną i ma ogromny wpływ na kulturę oraz społeczeństwo. Zapewniając łatwy i szybki dostęp do wiadomości czy rozrywki, jest również źródłem dezinformacji. Przyczynia się do radykalizowania odbiorców za pomocą różnych form manipulacji. Film pokazuje blaski i cienie serwisu. Poznajemy jego historię, w tym ewolucję ze zwykłej platformy od wymiany filmów i nagrań wideo do internetowej maszynki do zarabiania pieniędzy. Słuchamy opinii ekspertów. Film przygląda się nie tylko platformie, ale również sposobowi, w jaki zmieniła ona nasze życie i myślenie.

The history of YouTube is both inspirational and cautionary; the video-sharing website appeared in 2005 and quickly grew to become one of the most ubiquitous and powerful media platforms in the world. It is impossible to overstate its impact on global culture by providing easy and immediate access to news, entertainment media and other vital forms of information. It has, however, helped radicalize some of its viewers with right-wing propaganda and other dangerous forms of media. This is the story of our times; the technology revolution has made our lives easier and more enriched, while also presenting dangers and challenges that make the world a more perilous place. And at this extraordinary moment in history, it's the story of how we got here and where we're going.

Gatunek: 
dokument
Kraj produkcji: 
USA
Rok produkcji: 
2022
Czas trwania: 
99 min
Reżyseria: 
Alex Winter